Ο Άγιος Βαλεντίνος ως παγκόσμια κοινωνική γιορτή

 

Η γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου καθιερώθηκε σχεδόν παγκοσμίως ως μια κοινωνική γιορτή, με ανταλλαγή δώρων κυρίως μεταξύ νέων ανθρώπων, όχι απαραίτητα ερωτευμένων, όπως για παράδειγμα μεταξύ συζύγων, ή με μονόπλευρη προσφορά δώρων σε νέους, και ειδικότερα σε νεαρές.

 Εδώ είναι απαραίτητο να σημειώσω ότι δεν πρέπει να συγχέουμε τον έρωτα με την αγάπη ή την επιθυμία για σεξ με συγκεκριμένο πρόσωπο. Ο έρωτας έχει συγκεκριμένα συμπτώματα και διαρκεί από οκτώ μήνες έως τέσσερα χρόνια. Προκύπτει από έκκριση συγκεκριμένων χημικών ουσιών, νευροδιαβιβαστών,  όπως: αδρεναλίνη, ντοπαμίνη, σεροτονίνη, οξυτοκίνη βαζοπρεσίνη, από το όργανο του έρωτα το οποίο βρίσκεται στον εγκέφαλο και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του. Τα χημικά αυτά μόρια κατευθύνονται στη συνέχεια σε όργανα στόχους τα οποία και διεγείρουν. Ένα από αυτά είναι η καρδιά.

Ο έρωτας παρέρχεται αλλά η αγάπη, αν συντρέχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, παραμένει ή και ενδυναμώνεται.

Πως προέκυψε όμως η συγκεκριμένη γιορτή;

Στο καθολικό εορτολόγιο υπάρχουν δύο Άγιοι με το όνομα «Άγιος Βαλεντίνος»

Ο ένας ήταν γιατρός και ιερέας της Ρώμης, ο οποίος μαρτύρησε επί Κλαυδίου του δευτέρου  και ο άλλος ήταν επίσκοπος του Τέρνι ο οποίος και αυτός μαρτύρησε στο όνομα του Χριστού, με μια χρονική διαφορά περίπου δέκα ετών. Κάποιοι ιστορικοί ισχυρίζονται ότι πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο.

Ο εορτασμός του Αγίου ή των Αγίων τη συγκεκριμένη ημέρα δεν έχει καμία σχέση με τους ερωτευμένους. Καθιερώθηκε προκειμένου να εκτοπισθούν δύο γιορτές των αρχαίων θρησκευτικών παραδόσεων, τα Λουπερκάλια και η γιορτή της γονιμότητας. Κατά τη γιορτή της γονιμότητας στην αρχαία Ρώμη, μεταξύ των άλλων περιέφεραν φαλλικά σύμβολα και πραγματοποιείτο κλήρωση μεταξύ νέων που επιθυμούσαν να μετάσχουν σ’ αυτή, για την ανεύρεση εφήμερου συντρόφου. Επειδή όμως αυτά δεν συνάδουν με τη χριστιανική ηθική, η Καθολική Εκκλησία θέλησε να τα εκτοπίσει.

Στον Ελλαδικό χώρο τις δύο προηγούμενες κυρίως δεκαετίες, υπήρξε μια προσπάθεια, από ιερωμένους και λοιπούς θρησκευόμενους, απαξίωσης της γιορτής. Ο κυριότερος ισχυρισμός τους ότι πρόκειται για ξενόφερτη καθολική γιορτή δεν ευσταθεί διότι: α) Ο διαχωρισμός μεταξύ Καθολικών και Ορθοδόξων ισχύει μετά το 1054 μΧ  β) Ο χριστιανισμός είναι επίσης ξενόφερτη θρησκεία την οποία όμως αποδέχεται το μεγαλύτερο μέρος του πολιτισμένου κόσμου.

 

Πολυχρόνης Καραγκιοζίδης

χημικός Σχολικός Σύμβουλος Χαλκιδικής

  

 Ειδικά αφιερωμένο από μένα, σε όσους ερωτεύθηκαν ή είναι ερωτευμένοι ή πρόκειται να ερωτευθούν.